miercuri, 5 noiembrie 2014

Auschwitz-Birkenau, lagarele de concentrare, part. 2

Despre lagarele de concentrare Auschwitz-Birkenau am scris si in postarea anterioara.

La 4 km de lagarul Auschwitz, se afla Birkenau, un lagar care m-a oripilat, acolo s-au intamplat cele mai mari si multe nenorociri, aici vorbim de numarul de persoane ucise, experimente morbide si tortura.
Birkenau este cel mai mare lagar de concentrare dintre toate. Acolo sunt 4 crematorii (2 dintre ele erau chiar la capatul caii ferate langa padure). In jur de 300.000 de evrei unguri au fost trimisi direct in camerele de gazare in cateva saptamani. Peste 1.1-1.6 milioane de oameni au fost exterminati in acest lagar.

Auschwitz-Birkenau

Auschwitz-Birkenau

Prizonierii erau transportati de pe tot cuprinsul Europei aflate sub influenta nazista, cu trenurile, ajungand la Auschwitz in convoaie zilnice. Ajunsi acolo, ei erau impartiti si sortati. Un grup mergea la camera de gazare in cateva ore, grup format din copii, batrani si bolnavi. Femeile erau grupate separat, iar barbatii, de asemenea, separat. Cei din urma erau folositi ca sclavi la fabricile industriale. Infiorator, este ca in jur de 20.000 de persoane puteau fi gazate si incinerate intr-o singura zi.

Birkenau

O alta sortare diabolica se facea pentru gemeni si pitici. Acestia erau supusi la tot felul de experimente medicale din partea unor doctori, precum Josef Mengele, cunoscut si ca "Ingerul Mortii".

Birkenau

Auschwitz-Birkenau

Cand te plimbi prin lagar, iarba e tunsa scurt, verde, afara e senin... si cand te gandesti ca eram in locul unde 1.100.000 de oameni si-au gasit sfarsitul... e un sentiment ciudat.

Auschwitz-Birkenau

Asa erau oamenii intampinati la Auscwitz-Birkenau

Unii au supravietuit datorita lui Oscar Schindler, care a salvat in jur de 1000 de evrei polonezi, ducandu-i de la Auschwitz pentru a lucra pentru el, prima data in fabrica lui de langa Cracovia, iar mai tarziu, la o alta fabrica ce se afla azi in Cehia.

Baraca la Auschwitz-Birkenau

Imi tot puneam intrebarea daca prizonierii, cand erau trimisi in camera de gazare, erau consienti ca li se apropie sfarsitul? Dar din cate am citit si am auzit, ei nu stiau ca vor murii...desi mie una mi-e greu sa cred asta...lor li se spunea ca se dezbrace pentru a face dusul, sa fie curati...iar cand vor iesi de la dus vor fi chestionati si repartizati in functie de calificari.

Baraca la Auschwitz-Birkenau
Baracile in care stateau erau groaznice, si pline cu prizonieri...aproximativi 740 de persoane erau inghesuite acolo. Tigani, prizonieri rusi, evrei, persoane cu handicat, batrani, traiau in conditii oribile, cu tifos si paduchi.

Ramasitele crematoriului la Auschwitz-Birkenau

Ramasitele crematoriului

Ramasitele crematoriului de la Auschwitz, pe care nazisti le-au distrus inainte de a parasi lagarul, ei nedorind sa lase nici o urma care sa dovedeasca ceea ce s-a intamplat acolo.


Auschwitz-Birkenau, vazut de sus
Aproximativ 802 de detinuti au incercat sa evadeze de la Auschwitz, din care aproximativ 144 au reusit. Soarta a 331 de evadati este inca necunoscuta. O pedeapsa obisnuita pentru incercarile de evadare era moartea prin infometare, familiile celor care reuseau sa evadeze erau uneori arestate si trimise la Auschwitz pentru a opri alte incercari. Daca un prizonier evada, 10 detinuti erau alesi la intamplare si erau omorati.

Ramasitele crematoriului la Auschwitz-Birkenau

O parte din istorie

Ramasitele crematoriului la Auschwitz-Birkenau

Cum ajungem la Auschwitz?

Puteti lua o excursie organizata, sau daca sunteti adeptii calatoriilor pe cont propriu, puteti sa luati masina si sa organizati voi, excursia care sa cuprinda Auschwitz-ul, Cracovia si Praga. Noi asa am facut, si va spun ca drumul este foarte bine indicat si daca aveti un GPS, sunteti salvati. Noi cazarile le-am facut pe booking.com, am dormit o noapte in Cracovia si doua nopti in Praga.
Noi am luat ruta, Debrecen-Miskolc-Kosice-Nowy Sacz-Cracovia. Am ajuns seara in Cracovia, ne-am cazat si apoi am luat la pas orasul, a fost putin obositor, dar a meritat. Recomand Cracovia, e un oras minunat, incarcat cu o istorie impresionanta..mai multe am sa va povestesc despre acest oras intr-un alt post.  In ziua urmatoare am strabatut Auschwitz-ul, distanta intre cele doua fiind de 66 de km. Va recomandand sa va rezervati cateva ore bune pentru vizitarea lagarelor. Cu lacrimi in ochi am parasit Auschwitz-ul si ne-am indreptat catre Praga, sunt 461 de km, acum depinde de timpul fiecaruia daca alege sau nu, Praga in traseu. E putin mai costisitor, dar merita.

Tipsuri

Incercati sa schimbati bani inainte sa ajungeti la Auschwitz, deoarece acolo conversia zlot-euro nu este in avantajul vostru.

Daca doriti puteti alege un ”guided tur” care costa in jur de 40 zloti, include si un filmulet de prezentare a lagarelor Auschwitz- Birkenau,  noi nu l-am luat, se pot vizita lagarele si fara ghid.

Singura chestie care se plateste e vizionarea unui filmulet de 15 minute despre Auschwitz. Costa 3 zloti=3 lei. Bineinteles este OPTIONALA.

Cu parcatul masinii nu cred ca va fii problema, deoarece exista o parcare mare asigurata, care costa in jur de 8 zloti/zi.

Pentru mai multe informatii legate de Auschwitz, program si tarif cititi aici.

O camera la un hotel bunicel in Cracovia incepe de la 35 eur/noapte, asemenea si in Praga.

Traseul Debrecen-Miskolc-Kosice-Nowy Sacz-Cracovia, 436 km. Acest drum are taxe.

Asa cum am spus si la inceput, desi nu este o destinatie in care vezi lucruri frumoase, vizita in acest loc s-a dovedit a fi coplesitoare, dar, si extrem de interesanta.


















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu